Heb je geld nodig voor jouw bedrijf? Dan kun je bij familie en/of vrienden aankloppen. Helaas kunnen zij jou niet altijd uit de brand helpen. Daarbij komt dat veel mensen het niet prettig vinden om van hun naasten geld te lenen. Gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden om aan geld te komen. Je kunt namelijk een lening afsluiten. Als je dit nog niet eerder gedaan hebt, vraag jij je vast en zeker af hoe dit in zijn werk gaat. Wat dat betreft ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst leggen wij jou namelijk precies uit hoe het proces van aanvraag tot afbetaling er bij een zakelijke financiering uitziet.
Bepaal wat voor jou de beste financieringsvorm is
Als je op korte termijn geld nodig hebt, wil je mogelijk snel een zakelijke lening aanvragen. Wij raden je aan niet te hard van stapel te lopen, want dit is namelijk niet altijd de beste financieringsvorm voor jouw bedrijf. Wil je een nieuwe machine kopen of jouw bedrijf uitbreiden? Vraag dan een zakelijke lening aan. Deze financieringsvorm is namelijk bedoeld voor langlopende investeringen en daar vallen dergelijke uitgaven onder. Als je het geld wilt gebruiken voor debiteurenbeheer of voorraadfinanciering of om werkkapitaal te financieren, heeft zakelijk krediet zzp de voorkeur. Verdiep je eerst goed in beide financieringsvormen voordat je een keuze maakt.
Kies een geschikte looptijd
Is jouw keuze op zakelijk krediet gevallen? Dan hoef je geen keuzes te maken met betrekking tot de looptijd. Bedrijfskrediet heeft namelijk een standaard looptijd van 36 maanden. Bij een zakelijke lening is er geen sprake van een standaard looptijd. De minimale looptijd is hier 3 maanden, de maximale 60 maanden. Verder kun je kiezen uit 6, 9, 12, 24, 36 en 48 maanden. Doordat je enigszins vrij bent in de keuze voor wat betreft de looptijd, bepaal je zelf binnen welke periode je het geleende geld afbetaalt. Besef je wel dat jouw maandelijkse kosten stijgen als je voor een kortere looptijd kiest. Je moet het bedrag dan immers in een kortere periode terugbetalen.
Zorg ervoor dat je de benodigde documenten bij de hand hebt
Voor het aanvragen van een zakelijke financiering heb je een aantal documenten nodig. Een geldversterker leent namelijk geen geld uit aan ieder bedrijf dat om een lening vraagt. Wil je zakelijk krediet of een zakelijke lening online aanvragen? Dan moet je vaak financiële gegevens aanleveren. Je wordt bijvoorbeeld gevraagd naar bij- en afschrijvingen en de jaarrekening van jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat je deze gegevens bij de hand hebt voordat je een aanvraag indient.
Nadat je de gegevens hebt aangeleverd, worden deze beoordeeld door een geldverstrekker. Op basis hiervan doet deze partij jou een persoonlijk aanbod. Als jij je hierin kunt vinden, kun je de aanvraag vrijwel direct afronden. Je zet digitaal een handtekening onder de overeenkomst en je kunt binnen de kortste keren gebruik maken van de lening.
Houd je aan de afspraken
Als je een zakelijke lening toegekend krijgt, begin je vrijwel direct met afbetalen. Dit doe je door iedere maand een deel van het geleende bedrag terug te betalen. Dit bedrag bestaat niet alleen uit aflossing, maar ook uit rente. Zorg ervoor dat je maandelijks het afgesproken bedrag betaalt aan de geldverstrekker. Los je maandelijks keurig het afgesproken deel van een zakelijke lening af? Dan heb je de lening aan het einde van de looptijd volledig terugbetaald. Wanneer het jou allemaal niet snel genoeg gaat, kun je ervoor kiezen om extra af te lossen op jouw zakelijke lening.