Ga je je eigen webshop beginnen? Ga er maar aan staan. Het is namelijk nog best lastig om een plekje te krijgen in het oerwoud van webshops. Gelukkig is het niet onmogelijk. Met deze drie tips zorg je ervoor dat je klanten krijgt, en dat ze ook terugkomen.
Blink uit in wat je doet
Als je online wilt verkopen, moet je opvallen. Laten we eerlijk zijn: je bent niet de eerste en zeker niet de laatste ondernemer die via een webshop geld wil verdienen. Een webshop opzetten en hopen op inkomsten is niet the way to go. Je moet uitblinken in wat je doet. Waarom is jouw product zo bijzonder? Waarom willen klanten juist bij jou bestellen, en niet bij iemand anders?
Door ervoor te zorgen dat de klant een unieke koopervaring beleeft, zal de klant nog eens terugkeren. Goede voorbeelden hiervan zijn een beter assortiment, snellere levertijden, een goede service, en snelle afhandeling van retouren en het aanbieden van gratis verzending en gratis terugsturen. Zet in op onderdelen waar concurrenten steken laten vallen. Zo blink je uit in wat je doet en voeg je waarde toe.
Maak betalen zo gemakkelijk en veilig mogelijk
Veel startende webshop eigenaren kiezen voor een webshop met toeters en bellen. Ontwerp en mooie kleuren worden bijna belangrijker dan de functie van de site. Dat is jammer. Een klant wil juist zo snel mogelijk van het zien van het product naar het betalen van het product gaan. Lange bestelprocessen zorgen ervoor dat je klant het venster wegklikt en elders zal shoppen. iDEAL aanvragen is een goed idee: dan kunnen klanten betalen via een betalingswijze dat ze herkennen.
Maak betalen zo gemakkelijk en veilig mogelijk. Kies voor een betrouwbare payment service provider die je al dit werk uit de handen neemt. Kies voor een betaalprovider met een goede reputatie en laat je klant veilig, snel en gemakkelijk betalen. Zo kun jij je concentreren op het aanbod en de marketing van je webshop, terwijl je de techniek zijn werk laat doen.
Klanten bedienen in de hele Benelux
Wanneer we het hebben over de Benelux, denken we bijna aan een groot geheel: België, Nederland en Luxemburg als een eenheid. Je zult merken dat je na verloop van tijd niet alleen in thuisland Nederland opvalt, maar ook in andere landen. Het is een kwestie van tijd tot je je eerste Belgische of Luxemburgse klant krijgt. Dan is het zaak dat je die zo goed mogelijk kunt bedienen. Want hoewel de interesse voor Nederlandse webshops groot is, zijn de verwachtingen van buitenlandse consumenten wel anders.
Zorg er daarom voor dat niet alleen Nederlandse betaalmethodes beschikbaar zijn, maar ook buitenlandse mogelijkheden. Denk aan het betalen via het internationale PayPal, creditcard of via Bancontact in België. Klanten rekenen graag af via diensten die ze kennen.